tirsdag den 10. oktober 2017

Spektrum - ja tak!


Spektrum mig her, og Spektrum mig der - det er som om der bliver snakket Spektrum alle vegne i øjeblikket!

Spektrum - Hvad er nu det?

Spektrum serien er en række bøger af den danske forfatter Nanna Foss.
Et spektrum kan defineres som mange forskellige ting, men lige her, da betyder det et farvespektrum. Det vil sige, et system af farver og nuancer.
Leoniderne, Geminiderne og Ursiderne, som er navnene på de første tre bøger i serien, er også navnene på meteor storme. Så et bud på andre titler kunne være Bootiderne, Lyriderne eller Persiderne, som er andre meteorstorme der sker hvert år. 

Jamen, hvad handler det så om?

Meget kort fortalt, en gruppe teenagere der rejser i tiden.
De meget pludseligt blevet 'markeret' med hver deres farve og kan nu rejse i tiden. De har hver forskellige evner, evner som på en eller anden måde forstærker det de er gode til, hvilket kan være både godt og skidt.
Når de er mange sammen og har følelserne uden på tøjet, tiltrækker de horror vacai, som er et altopslugende mørke eller tomrum, og den eneste måde at komme væk fra det er ved at rejse i tiden. De bruger et tidskompas til at rejse med, og det virker kun når der er en meteorstorm, jævnfør titlerne på bøgerne.

Forbered dig!

Du tænker måske, at det ikke lige er en serie for dig - teenagere og tidsrejser... men var du måske målgruppen oprindeligt for Harry Potter? Nej, måske ikke, men du har sikkert stadig læst dem!
Men forskellen på Harry Potter bøgerne og så denne serie er, at Harry Potter kunne læses individuelt, hver bog var en afsluttet historie. I spektrum serien bliver du præsenteret for cliffhangere i slutningen af hver bog, som sikrer at hele serien hænger sammen.
Så er du med på holdet der læser fra starten, så kan du godt forberede dig på en lang ventetid for at læse historien til ende. Før Nanna har skrevet de resterende 6 bøger (Jeps, 9 i alt, du læste rigtigt), så kan der godt gå nogle år. For det er jo bestemt ikke små tynde bøger, nej, det er murstens versioner på mindst 600 sider hver. Så sørg for at der er masser af plads på reolen, og at den er god og solid! De første 3 bøger vejer knap 2,4kg tilsammen.

Men hvorfor læse de bøger?

Fordi de er helt fantastiske - nå ja, det er der måske også andre bøger der er... Men disse er bare i en klasse for sig selv. Selvom de måske er i en genre, som du ikke har læst før, eller som du ikke læser så meget af, så lover jeg dig, at du bliver fanget.
Du bliver opslugt af deres oplevelser, deres problemer og deres tilgang til livet. Hver bog er fortalt fra et nyt synspunkt og med en ny fortæller, hvilket giver et virkelig godt nuanceret indblik i de forskellige personer der er med, hvordan de oplever hinanden og deres forskellige udfordringer. Vi har indtil videre hørt fra Emilie, Pi og senest Nasrin i Ursiderne.
Bøgerne får dig op af stolen, og får dig til at spekulere på, hvordan verden og tiden hænger sammen. Kan tidsrejser lade sig gøre, og hvad nu hvis man ændrer noget i fortiden - hvilken effekt har det så på fremtiden - og KAN man i det hele taget ændre noget. Hvilket også er noget der spekuleres i, i bøgerne.

Tillægsord en masse

Nu kunne jeg selvfølgelig lovprise serien med alle de tillægsord jeg kan komme på; fremragende, fabelagtigt, eventyrlig, enestående, brillant og så videre. Men selvom jeg mener dem, vil jeg hellere lade dig selv danne dig en mening om bøgerne. Jeg vil bare indskyde, at for mig er denne serie på linje med Harry Potter - den vil blive en klassiker, og om 30 år vil jeg læse dem for mine børnebørn (Jeg satser på at serien er færdig skrevet da!).
Jeg vil se frem til at deltage i Spektrum-festivaler, hvor der kan købes tidskompas og prisme-kopier. Jeg forventer, at der kommer udklædningstøj, så jeg kan klæde mig ud som Pi og Noah (eller måske at børn kan...). Jeg vil gå i biografen og se alle 9 film, og brokke mig over at det ikke er helt som jeg havde forestillet mig - men stadig elske dem. Jeg vil besøge Bakken når de bygger Josef/Karls hus, som så kan besøges både i året 1969 og i 2011. Alt i alt, glæder jeg mig til at følge serien fremover - og når den er færdig, så vil jeg med glæde genlæse den igen og igen. Og jeg er sikker på at det samme er gældende for dig! Så bare kom i gang!
Kom gerne med en kommentar om hvad du synes om Spektrum serien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar